X
تبلیغات
تاریخ ایران و جهان
Nader Shah Mausoleum, Mashhad, Iran. (1958) Houshang Seyhoun.jpg
مجسمه نادرشاه افشار

مختصات: ‏۳۷٫۶″ ۳۶′ ۵۹°شرقی ‏۴۱٫۴۹″ ۱۷′ ۳۶°شمالی (نقشه) آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است.


محتویات

 [نهفتن

تاریخچه

نادر شاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند. بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

این موزه هم اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادری که بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطیلی دوباره بازگشایی شد.


مجموعه باغ موزه نادری

آرامگاه کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) که پس از آرامگاه امام رضا، مهم‌ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌شود. این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌است.

مجسمه نادر شاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز فقید ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. مصالح مقبره غالباً از سنگهای خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. بعضی از قطعات سنگ بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد. پوشش آرامگاه کاملاً به مانند چادر عشایری است، که نادر در آن زاده و هم کشته شده‌است. پوشش دیوارهای داخلی آرامگاه نیز از سنگهای مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را بهتر تداعی کند.

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه افشار در ۲ تالار به معرفی آثار تاریخی این دوره قرار دارد:

  • تالار شماره ۱: که به‌نمایش اشیاء مختلفی به‌منظور معرفی آثار تاریخی دوره افشار پرداخته است. شامل انواع سلاح‌ها، البسه و پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه‌های جنگ مانند تابلویی از جنگ کرنال، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشار تا قاجار، چند نسخه خطی نفیس از جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادراختصاص دارد که روی یکی کلمه «السلطان نادر» حک شده و روی دیگری که در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده این بیت شعر طلاکوب شده‌است:
شاه شاهان نادر صاحب قران
هست سلطان بر سلاطین جهان
  • تالار شماره ۲: که در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه، ظروف و دیگر اشیای اهدای از دوره صفوی تا معاصر به نمایش در آمده‌است.

همچنین در گوشه شمالی آرامگاه نادر، آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار دارد.

نگارخانه

منابع 



تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 | 17:29 | نویسنده : محمدرضا دبیری |
متاسفانه وضعيت خاص محيطي‌ اين مجموعه به علاوه بي‌ توجهي‌ که پس از دوران صفوي نسبت به آن صورت گرفته است، باعث تخريب بسيار اين مجموعه شده است و رويش درختان در دل بناهاي آن و ريزش برگها آن را در زير خروارها خاک مدفون ساخته است. در سالهاي اخير هم حفاريهاي غير مجاز باعث تخريب مضاعف آن گرديده است.


به گزارش پارسینه، در 9 کيلومتري شرق بهشهر و در ميان جنگلهاي انبوه ، آثار و عمارات و راههايي‌ به چشم مي خورد که مربوط به بقاياي باغ تاريخي‌ عباس آباد بهشهر در دوره شاه عباس صفوی است.

 دسترسي به اين بنا با جاده باريک آسفالته اي صورت ميگيرد که در كيلومتر يك جاده بهشهر - گرگان از جاده اصلي‌ منشعب مي‌شود و پس از 4 كيلومتر پيچيدن در دل جنگل سرانجام وارد اين مجموعه ميگردد .

آثار به جا مانده از اين مجموعه متشکل از محوطه سازي ها، صفه سازي ها، باغ ها، حمام، برج و باروها و جاده هاي سنگفرشي‌ است که اعضاي اين مجموعه را به هم متصل مينمايد.اين کاخ در زمان آبادي از مشهور ترين باغهاي صفوي بوده است که ابنيه مختلف آن با توجه به موقعيت استثنائي‌ آن که از يک طرف به دريا و از طرف ديگر به جنگل ديد دارد آنرا به يک مجموعه بي‌ نظير بدل ساخته است.


 متاسفانه وضعيت خاص محيطي‌ اين مجموعه به علاوه بي‌ توجهي‌ که پس از دوران صفوي نسبت به آن صورت گرفته است، باعث تخريب بسيار اين مجموعه شده است و رويش درختان در دل بناهاي آن و ريزش برگها آن را در زير خروارها خاک مدفون ساخته است. در سالهاي اخير هم حفاريهاي غير مجاز باعث تخريب مضاعف آن گرديده است.

اين بنا که با مصالح آجر و ساروج در ميانه آب واقع شده در اصل پايه اي براي کاخي‌ بوده که اکنون اثري از آن موجود نيست.

شاهد اين مدعا صفحه 157کتاب عباسنامه است که در مورد اين مجموعه چنين نوشته است : "" شاه عباس دوم پس از گردش و شکار به اشرف رفت و در عباس آباد هم توقف کرد. گماشتگان در دور و اطراف درياچه دايره وار با بهترين وجهي‌ چوب بندي و نرده کردند و آن حدود را نيز به بهترين وجهي‌ زينت دادند و بر کنار درياچه اي که از آب زلال سرشار بود، چراغهايي‌ چيده و از فروغ و روشنايي‌ آن بر صفاي آب افزودند. شاه به جزيره (ساختمان وسط استخر )‌ رفت و در تالار نياي خود به بزم و شادماني‌ نشست ... "" اين کاخ با پل چوبي‌ معلقي‌ به صفه سازي شمالي‌ متصل مي شده است.

این باغ نمونه یک باغ ایرانی هست (چهار باغ) که سبک این باغ با روح و استانداردهای فکری ایرانی از زمان کوروش بزرگ تا به امروز رواج داشته و خواهد داشت

بنای داخل دریاچه از اواسط اردیبهشت کم کم هم سطح آب سد میشه و اواسط زمستان تقریبا تا تیمه بیرون از آب می آید...بیشتر بنا های این مجموعه به خاطر حمله محمود افغان و شرایط آب و هوایی تخریب شده اند ولی این بنای درون دریاچه نزدیک به 500 ساله است که پابرجا است.


كاخ صفي آباد : یا کاخ مادر شاه عباس صفوی

كاخ صفي آباد در بالاي كوهي مشرف به بهشهر قرار دارد. اين كاخ از جمله ابنيه‎ تاريخي و باشكوه دوره‎ صفويه است كه در دوران قاجار به علت بي توجهي به كلي ويران گرديد، ولي در عهد پهلوي به دستور رضاشاه، باهمان اسلوب و ويژگي معماري عصر صفوي دوباره سازي شد. در اين دوره همچنين محراب قديمي آن كه به مرور زمان خراب و مسدود شده بود، مجدداً بازسازي شد.

جای دارد مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نجات بقایای این کاخ تاریخی و تبدیل آن به یک فرصت گردشگری و توریستی اقدام کنند، قبل از آنکه این اثر تاریخی به طور کل از صحنه روزگار محو شود!



تاريخ : پنجشنبه سوم آذر 1390 | 18:41 | نویسنده : محمدرضا دبیری |
  • راه آرام
  • گوف